Tuesday, November 23, 2010

~ceria~

بسم الله الرحمن الرحيم

*Salamu llahi 3alaikum*

Banyak benda yang best-best berlaku selama dua minggu ni...dah nk dekat seminggu aku bermustautin di sakan Yarmouk..nak tukar angin la katakan hehehe...dua malam tidur rumah Jasmin..kami buat chesse kek..first time aku buat..mula-mula takut jugak kek ni tak menjadi..tapi tak pela..kami cuba jugak...

Mula-mula masukkan chesse dalam blender..bukan sikit tau chesse yang di masukkn..boleh tahan banyaknya..selepas itu masukkn qishtah (cream)..oraite..sekarang on kan blender...bila aku on kan blender..mula-mula bergerak lepastu stop..oik, terkejut gak.."rosak ke blender ni??"~ckp dalam hati~...cuba banyak kali tapi still tak nk bergerak =.="...so kawan pun keluarkan separuh chesse dari dalam blender tu..baru la bergerak..aish..sabar jela...ok..chesse dah siap di blend...sekarang giliran biskut yang dah di hancurkan...ok ok ehem ehem..kuali di panaskan..masukkn biskut yang dah hancur dan kemudian butter..tunggu sampai butter cair...masa itu aku tnggu la butter cair tp x cair2..tp biskut lak yg hangus..lepas itu baru aku teringat, kena cairkan butter dulu baru masukkn biskut hancur tu..aku pun cepat-cepat padam api dapur dan kuarkan butter..time teringat tu aku terlumpat-lumpat..mulut ni pun dah bising-bising..kawan kat sebelah asik gelak ja tengok perangai aku =.=..ok ok..buat semula..buang bahagian biskut yang dah hangus..cairkan butter balik (ni baru betul hehehe)..kemudian gaulkan dengan biskut sampai basah... masukkn biskut yang dah di gaulkan dengan butter tadi ke dalam bekas..mampatkan (kalau tak silap la) dan masukkn chesse ngn qishtah yg dah di blend tadi...hmmm mcm ada yang kurang je..owh ya lupa-lupa..kena larutkan jeli (agar2) dengan air panas..lepastu campurkan dengan chesse dan qishtah tadi..akhir sekali hias dngn buah pilihan anda..hehehe..aku pilih buah nanas (^_~)..owh2 jangn lupa masukkn kek ke dalam peti sejuk...

 
Traaaaaaaaaaaaaa...inilah dia..chesse kek buatan sendri..
(first time buat tau)

Agak down jugak la bila dah siap buat..takut tak menjadi tapi tawwakal jela..dah berusaha kan (^_~)...
Keesokkannye, dengan berdebar-debar aku bukak peti sejuk..aku ambil kek yang aku buat semalam..aku minta kawan-kawan yang rasa dulu..alhamdulillah semua kawan-kawan puji sedap..hehehe..tak sangka percubaan pertama berjaya..yang paling membahagiakan, aku buat kawan-kawan aku senyum..hehehe..punyala sedap sampai kami buat tiga kali..huh..gemok la nanti =.=..
terrima kasih buat kawan-kawan yang sokong dan yang mengkritik..lain kali kita buat lagi nak?? hehe..

20/11/2010 - Hari Sabtu

Hari ini Permai buat majlis raya korban..best sangat...aku bertolak dari sakan Yarmouk dengan Jasmin and the gang...sampai je kat dewan, kami pilih tempat yang paling depan, baru boleh tngok dengan jelas..hehehe.. program start pukul 8.45pg dan habis pukul 12 tengah hari...paling best, makanannya..heheh daging lembu dan kambing..entah sape la yang masak..sedap sangat..thanks untuk chef yang memasak hehe(^_~)

Dalam dewan kindi

Sakan Yarmouk

*Wallahu a'lam*




No comments:

Post a Comment