Sunday, March 13, 2011

~Kenapa abi namakan along dengan nama Arwa??~

بسم الله الرحمن الرحيم

*Salamu llahi 3alaikum*

Aku masih ingat lagi hari pertama aku jejakkan kaki ke Sekolah Rendah Sultan Abu Bakar di Muar,Johor..Sekolah melayu yang pertama dan yang terakhir..aku terlalu happy sebab ni first time aku masuk sekolah melayu..bahasa yang umi dan abi gunakan..well,honestly memang tak ok sangat bahasa melayu aku time tu..almaklum, cakap arab kat umah and tak pernah cakap melayu dengan umi dan abi..

Mula-mula masuk kelas,aku dah pening..banyak sangat perkataan baru yang tak pernah aku dengar sebelum ni..tapi takpa aku boleh belajar..aku bukannya tak tau langsung..tau tapi tak fasih tu ja..you know what?? aku sngat sopan dulu..hehhe..guna perkataan saya dan kamu..takdenya awak atau kita macam yang budak-budak Muar cakap..hehhe..ok2..back to the story..sesi untuk perkenalkan diri..well,student baru la katekn..bukan main semangat aku nak kenalkan diri..hehehe..bangun dari tempat duduk and pergi berdiri sebelah cikgu.."nama saya Arwa binti Ahmad Kamal"..lepas sebut nama..satu kelas bising.."apa???? cikgu,dia cakap nama dia apa??? kenapa pelik sangat nama dia??arwah??" sorang budak dari kelas aku tanya cikgu.. terkejut aku tengok reaksi kawan2 kelas aku macam tu..serius sedih..cikgu pun tanya "Arwa,apa maksud nama Arwa??"..aku terdiam..aku betul2 tak tau apa maksud nama aku..start hari tu aku benci dengan nama aku..kawan2 sekolah tak habis2 panggil aku dengan nama arwah..(aku tau maksudnya ok =_=)

Suatu hari aku tanya abi.."abi,kenapa abi namakan along dengan nama arwa?? along tak suka dengan nama tu..kawan2 selalu ejek dengan nama arwah"..abi senyum ja..lepas tu abi bangun dan ambil satu kitab arab yang menceritakan tentang Arwa Bint Abdul Muttalib..abi suruh aku baca..masa itu aku baru 9 tahun..aku pun baca la..lepas baca abi pun cakap "abi namakan along dengan nama Arwa untuk along jadi seperti Arwa Bint Abdul Muttalib ibu saudara Rasulullah..abi nak along jadi wanita yang kuat,tabah,cerdik,pandai membuat pilihan dan yang paling penting mnjadi qudwah untuk adik2 dan qurah ain abi dan umi..biar la apa kawan2 along nak cakap..diorang tak tau sebab apa abi dan umi nama kan along Arwa..setiap nama itu doa..setiap kali orang panggil along arwa, maknanya orang doakan along jadi macam yang abi cakapkan tadi"..kata2 yang tak kan aku lupakan sampai bila2..nama yang bagi aku semangat untuk jadi yang terbaik..sejak hari tu takda siapa yang pernah berani lagi untuk ejek nama aku..hehhe..nak tau kenapa?? sebab aku akan bagitau balik apa yang abi aku cakap..terus diorang diam..

Well,dari hari itu sampai la ke sekarang, aku bangga dengan nama yang abi bagikan..harap aku menjadi seperti mana umi dan abi harapkan..ameen (^___^)..



*Walahu a'lam*



3 comments: